עקרון פארטו בניהול אתר אינטרנט

סקירת עקרון פארטו בניהול חנות אינטרנטית לצד חנות פיזית (זמן ואנרגיה)

מכירים את זה שאתם עובדים סביב לשעון עוד ועוד רק כדי לגלות שהעסק דורך במקום? לא מעט בעלי עסקים מספרים שהם עובדים מידי יום 12-14 שעות ומשקיעים את כל מרצם אך הרווחיות של העסק לא גודלת בקצב הרצוי. הסיבה לכך אינה שהם אינם מספיק טובים ואו מקצועיים אלא בעיקר מאחר והם אינם עושים שימוש נכון במשאב המוגבל ביותר, הזמן.

סביב נושא זה, ניסח כלכלן איטלקי בשם וילפרדו פארדו עקרון המכונה על שמו “עקרון פארטו” שבעצם עוזר לנו לנצל את משאבי הזמן שלנו בצורה טובה יותר ועל כך כעת.


צריכים עזרה? התייעצו בחינם עם מנהלי האתרים של WEmanage!


עקרון פארטו – עקרון 80/20

עקרון פארטו בעצם אומר את הדבר הבא:

אנו משקיעים 80% מהזמן שלנו על פעולות האחראיות רק 20% מההכנסה כאשר במקביל אנו משקיעים 20% מהזמן שלנו על פעולות האחריות ל-80% מההכנסה.

במילים אחרות, אנו לא עושים ניצול מיטבי של המשאב המוגבל, שהנו זמן.

בגיל צעיר, אנו לומדים מקצוע כלשהו ולאחר מכן מתמקצעים בו מספר שנים ולבסוף הופכים למומחים בתחום. ככל שאנו יותר מקצועיים ויותר מנוסים, כך הביקוש לשירותינו עולה ולכן ביכולתנו לגבות יותר כסף בעבור מתן השירות ובעצם להרוויח יותר כסף. כך גם בעלי חנויות צוברים ניסיון עם השנים ויודעים בדיוק מהיכן לרכוש מוצרים, איך לתמחר אותן ובאילו שיטות שיווק יש לנקוט בכדי להביא למכירתן. אבל, לצד העשייה הברוכה והמקצועית (20%), יש נספחים רבים כדוגמת ניהול עובדים, התמודדות עם ביורוקרטיה, השקעת מרץ וזמן רב על תפעול שוטף ועוד (80%).

דוגמה לעקרון פארטו בחנויות אינטרנטיות

בעל חנות פיזית מנהל את חנותו ביד רמה, הוא יודע מול מיל לעבוד ומה להציע ללקוחותיו ועושה חיל בעסקיו. אך, עם הזמן הוא מבין שעליו להתחיל למכור און ליין במידה והוא לא רוצה לאבד את לקוחותיו לטובת מתחרים חדשים מכל רחבי הארץ והעולם. לכן, הוא משלם כסף רב ומקים חנות אינטרנטית ולרוב גם מנהל אותה בכוחות עצמו.

בשלב זה יש שני אפשרויות:

  1. בעל העסק לא מוצא זמן לנהל את החנות האינטרנטית כי הוא טרוד במגוון פעולות אחרות בעסק הפיזי.
  2. בעל העסק מוצא זמן לנהל את החנותה אינטרנטית אך פעילות זו באה על חשבון פעילויות בעסק הפיזי.

בשני המקרים, בעל העסק יוצא נפסד.

במקרה הראשון, הושקע כסף אך מוצו פעולות הניהול והשיווק ולכן ערך החנות האינטרנטית אינו רב והוצאותיו עולות על הכנסותיו. במקרה השני, בעל העסק נדרש לזמן רב לנהל את חנותו והוא עושה זאת מבלי שיש לו מקצועיות מספקת ולכן העבודה הרבה אינה מתורגמת להכנסה מקוונת ובמקום זאת החנות הפיזית יכולה לספוג ירידה בהכנסות בהיעדר זמן פנוי של בעליו.

איך מנצלים את עקרון פארטו לטובת החנות האינטרנטית?

אחת ההחלטות הקשות ביותר של בעלי עסקים הנו לשחרר מעט את האחיזה שלהם בניהול העסק. כלומר, בעלי עסקים יודעים שהם ורק הם ידאגו ב-100% כמו שצריך לעסק ולכן נוטים לנסות לעשות הכל לבדם. אך, עם הזמן, העומס גדל והולך ואיכות העבודה שלהם הולכת ונשחקת ולבסוף הנזק כבר מוחשי ואין ברירה אלא לבקש עזרה מקצועית.

כאשר מדובר בחנות אינטרנטית אשר בין כה וכה נמצאת מחוץ לתחום המקצועיות של בעל העסק, יש הזדמנות פז לייצא מלכתחילה את האחריות על ניהול ושיווק העסק במרחב המקוון לחברת ניהול אתרים (נשמח לעזור) אשר תעשה את העבודה ברמה של 80% (כן, לא יהיה מושלם..) אך תאפשר לבעל העסק להמשיך ולהתמקד בפעילות העסקית הרווחית עד שהחנות האינטרנטית תייצר די רווחים שיצדיקו ניצול זמנו של בעל העסק.

בצורה זו, בעל העסק ממשיך לנצל את מומחיותיו ליצירת הכנסות גבוהות לעסק ובמקביל משלם עם הזמן שנחסך (לרוב בעל שווי גבוהה בהרבה) לגורמי מקצוע חיצוניים שיתפעלו עבורו את הפעילות המקוונת. עם זמן, החנות האינטרנטית תייצר הכנסה נאה ומכך שישתלם לבעלי העסק להשקיע מעט זמן גם בניהולו השוטף לצד אנשי המקצוע.

לסיכום,

עקרון פארטו הנו עקרון מייצג ובעל משמעות רבה עבור כל עסק. אך, בעסקים במרחב המקוון הפערים משמעותיים אף יותר. כלומר, פעולה שתיקח לאיש מקצוע 10 דק’ תדרוש מבעלי העסק לעתים גם 100 דק’ וזאת מאחר ומדובר בטכנולוגיה ולא כל בעלי העסקים שולטים במרחב זה כנדרש. הזמן שלכם יקר מידי בכדי לשרוף אותו על תפעול שוטף, במקום זאת, האצילו סמכויות ואו פנו לגורם במיקור חוץ לשם השגת היעדים במינימום השקעה מצדכם.


צריכים עזרה? התייעצו בחינם עם מנהלי האתרים של WEmanage!



0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
הרגש חופשי לשאול שאלה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *