fbpx

אם אתם בוחנים הקמת אתר אינטרנט או חנות אינטרנטית, בוודאי עשיתם סקר שוק ובדקתם מול מספר רב של חברות שונות. בחלק מהמקרים שמעתם את המושג "קוד פתוח" או "קוד סגור" ותהיתם מה זה בדיוק אומר, או יותר נכון, איך זה בעצם משפיע על האתר שלי? רבים מתביישים לחקור ולהעמיק בנושא כדי לא להיראות חסרי ידע לחלוטין אך חשוב בהחלט להבין את המשמעות של מושגים אלו!

מה ההבדל בין קוד פתוח לקוד סגור?

כדי לענות על שאלה זו, עלינו לחזור מספר צעדים אחורה ולהבין בראש ובראשונה איך בעצם בנוי אתר אינטרנט. כדי לא לחפור יותר מידי, אנו נמשיל את האתר לנדל"ן:

יש לך שאלה? התייעצ/י איתנו, נשמח לעזור!

    1. קרקע = שרת (מחשב שדולק 24/7 ומחובר לאינטרנט מהיר).
    2. כתובת = דומיין או IP (המזהה הייחודי של השרת שלנו)
    3. מחסן = מסד נתונים בו אנו מאחסנים את המידע המוצג באתר.
    4. מבנה = ספריות הקבצים שהופכות את האתר לאינטראקטיבי ושימושי.
    5. חלון ראווה = קבצי העיצוב שמתווכים בין המערכת לבין הדפדפן של הגולשים.

    כאשר מדברים על קוד פתוח ואו קוד סגור בעצם מדברים על החלקים 3,4 מתוך חמשת חלקי האתר. כלומר, הגולשים מצידם כלל אינם יודעים האם האתר אינטרנט מבוסס קוד פתוח ואו האם האתר אינטרנט מבוסס קוד סגור והאמת, זה גם כלל לא מעניין אותם..

    אבל, בשונה מהגולשים אותנו זה בהחלט מעניין, למה? ובכן לא סתם המשלנו את האתר אינטרנט שלנו לנדל"ן, להלן ההסבר:

    מה עדיף קוד פתוח או קוד סגור?

    התשובה לשאלה זו דומה לשאלה הבאה: מה עדיף, נכס בשכירות או נכס בבעלות?

    • נכס בשכירות = קוד סגור.
    • נכס בבעלות = קוד פתוח.

    כולם מעדיפים להחזיק בבעלות על הנכסים שלהם. קוד פתוח מאפשר זאת.

    כמו ששוכר אינו יכול לעשות מה שהוא רוצה בנכס שלו (צריך אישור מהמשכיר, צריך לשלם על דברים שלא הוסכמו בחוזה) כך באתר אינטרנט בקוד פתוח, בעלי העסקים אינם יכולים לעשות כרצונם אלא עליהם להיעזר בכלים המובנים במערכת בלבד כאשר כל שינוי/פיתוח מחייב הוצאה כספית נוספת וקבועה.

    לעומת זאת, בעל עסק שבנה לעצמו אתר אינטרנט על בסיס מערכת בקוד פתוח אינו חייב דין וחשבון לאף אחד. יתרה מזאת, רוב הסיכויים שהפיתוח הרצוי על ידו כבר פותח על ידי משתמש אחר וכעת מוצא לשימוש חופשי וחינמי ליתר בעלי העסקים שמנהלים אתר על מערכת דומה בקוד פתוח.

    אבל, בשונה מנכסי נדל"ן בהם יש פער משמעותי במחירים בין שכירות ובין בעלות על הנכס, בנכסים דיגיטליים (אתרי אינטרנט) הפערים הללו קטנים למדי ולפעמים אפילו הפוכים. כן, בעלי מערכות ניהול בקוד פתוח דורשים יותר כסף על התאמת הפלטפורמה שלהם לצרכים של העסק מאשר היו עושים כן במערכת בקוד פתוח (עניין של גמישות, היצע וביקוש ועוד שלל פרמטרים נוספים..)

    כלומר, אם ביכולתכם לבחור בין מערכת ניהול בקוד פתוח ובין מערכת ניהול בקוד סגור – תמיד מומלץ לבחור במערכת בקוד פתוח!

    הציעו לי אתר בקוד סגור אבל היברידי – מה זה אומר?

    מערכות ניהול היברידיות הן יצור כלאיים שאמור להשקיט את הלקוחות המתלבטים. מדובר בעצם במודל שנמצא בין הקוד פתוח לבין הקוד סגור. מצד אחד, מדובר עדיין במערכת קוד סגור למהדרין. כלומר, האתר אינו שלכם. אתם שוכרים בלבד. מצד שני, יש לכם גמישות רבה יותר לביצוע פעולות תכנותיות (במידה ויש לכם ידע טכני מתקדם) להתאמה של המערכת לצרכים שלכם בתוך גבולות גזרה ברורים.

    למה הדבר דומה, לשוכר חנות שאומרים לו, יש לך אישור לשפץ את החנות ולעשות בו שינויים משמעותיים אך אלו שינויים על חשבונך. אם חלילה ירצה לעבור למיקום אחר ואו לסגור, החנות אינה שלו, השינויים שבוצעו אינם שלו, הוא בפועל אינו מחזיק בדבר. אז נכון, יש לו גמישות לעיצוב. אך זה לא באמת משמעותי כל כך.

    כלל חברות הטכנולוגיה מציעות כחלק מהשירות שלהם בקוד סגור אפשרויות מתקדמות (היברידיות) להוספת שכבת קוד ואו עריכת קוד. אבל אלו מסתכמות על שכבת העיצוב (חלון הראווה בלבד – סעיף 5 למעלה..) כל שאר הרכיבים אינם ניתנים לגישה או לעריכה.

    תכלס, איפה הבעיה?

    כאשר אתם עובדים עם חברת ניהול אתרים ואו עם חברת שיווק באינטרנט, הם יבקשו מכם מגוון הטמעות ויכולות מתקדמות וכלל הבקשות הללו אינם נענות כנדרש גם ברמה ההיברידית. כלומר, ייתכן ויהיה לכם קשה יותר לבצע פעולות שהמתחרים שלכם עושים בקלות ואו ייתכן ויהיה עליכם לשלם סכומים גבוהים עבור פעולות שהמתחרים שלכם מבצעים בחינם…

    הבעיה מחמירה כאשר רוצים לעבור בין מערכות ניהול שונות, בעוד יש כלי מעבר בין מערכות ניהול בקוד פתוח, אין כלי מעבר בין מערכות ניהול בקוד סגור ואו בין קוד סגור לקוד פתוח. כלומר, אתם "תקועים" ואו אפילו "לקוחות שבויים" של החברה שבה בחרתם. זה לא תמיד גרוע, אך יש חברות שמנצלות זאת בצורה צינית למדי.

    לסיכום,

    ההחלטה בידיים שלכם. אם אתם מתלבטים, התייעצו איתנו ואו חברות הדומות לנו ואשר מנהלות מאות אתרי אינטרנט מכל הסוגים. אנו יכולים לבחון את הצרכים שלכם ולהכווין אתכם למערכת שתשרת אתכם בצורה הטובה ביותר מבלי להתפשר בדרך..

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    התייעץ איתנו חינם!
    1
    צריך עזרה?
    שלום,
    איך אפשר לעזור לך היום?
    לחצ/י להתייעצות חינם! דילוג לתוכן