מענק גוגל לעמותות – פעם אחת, כל התשובות לכל השאלות במאמר אחד!

אתם שומעים על מענק גוגל לעמותות מקולגות, מחברים טובים, מחברות המתמחות בניהול המענק, אבל עדיין לא מצליחים להבין מה זה בדיוק אומר? איך זה בא לידי ביטוי? האם ניתן לגייס עם זה כספים עבור פעילות העמותה? הגיע הזמן לעשות סדר מלא ולענות על כל השאלות במסודר.

מאחר ואנו מתמחים בניהול אתרי אינטרנט לעמותות וכמובן שזה כולל מענק גוגל לעמותות, שמענו פחות או יותר את כל השאלות האפשריות ואנו נענה עליהם כעת! 🙂

מענק גוגל לעמותות הנו מכלול של הטבות הכולל בין היתר שימוש בגוגל וורק ספייס (כלי דואר, אחסון, שיתוף) בחינם, קבלת גישות מתקדמות בפרסום וידאו ביוטיוב וגולת הכותרת הנה כמובן קבלת תקציב שיווק במנוע החיפוש בגובה 10,000$ לחודש, כל חודש! מתחדש! ללא הגבלת זמן!

כל עמותה שפועלת בצורה חוקית בישראל תהיה זכאית להגיש מועמדות ולקבל את מענק גוגל לעמותות. ובכל זאת, הקרן שבוחנת את הבקשות צפויה לבדוק את הרשומות הפומביות ולוודא שיש ניהול ספרים תקין, דיווחים שנתיים וכ'ו. כך שעמותה חדשה שאין לה עדיין את האישורים הללו צפויה להיתקל בתהליך מורכב יותר בקבלת הזכאות.

תהליך הגשת בקשה לזכאות למענק גוגל לעמותות כולל מספר שלבים,

  • שלב ראשון: אימות מידע והערכת זכאות.
  • שלב שני: הגשת בקשה לטקסופ ישראל.
  • שלב שלישי: הפקת קוד טוקן למוצרי טכנולוגיה.
  • שלב רביעי: הרשמה לגוגל לעמותות עם הטוקן.
  • שלב חמישי: הפעלת המוצרים של גוגל

השלב האחרון הנו המורכב מביניהם, יש למלא סקר מסודר, לעבור מבחן בקיאות מסוים וכמובן להמתין לאישורים ובדיקות של הצוות הרלוונטי בגוגל.

הם לא. גוגל לא נותנים כסף מתנה. גוגל מעניקים לכם תקציב שיווק במתנה. ההבדל בין השניים מתבטא בכך שבכסף ניתן לעשות מה שרוצים ואילו בתקציב שיווק ניתן לעשות שימוש רק במסגרת חוקים ותנאים שהוצבו מלכתחילה על ידי גוגל.

תנאים אלו נועדו להבטיח שגוגל בפועל איננה מכניסה את היד לכיסה ומשלמת על ההטבה לה עמותות זכאיות. מי שמשלם בפועל על תקציב השיווק שהעמותות מקבלות הנם בעלי העסקים שמפרסמים בפלטפורמה של גוגל ובעצם משלמים יותר בזכות פעילותה של העמותה בזירה זו.

גוגל מאפשרת שימוש במענק לעמותות בתנאים הבאים:

  • פרסום ברשת החיפוש בלבד.
  • פרסום ברמת איכות גבוהה בלבד.

ניתן לפרסם בפועל רק מעל תוצאות החיפוש בגוגל ולא באתרים שונים, לא בבאנרים, לא בוידאו ואו בכל תצורה אחרת. זאת בעיקר משום שבשאר הפלטפורמות גוגל משתפת ברווחים את השותפים שלה במסגרת פעילות הפרסום (google adsense) ובמידה ותעניק לכם שימוש בכלים אלו, יהיה עליה להוציא כסף מכיסה.

כמו כן, כדי לפרסם ולהופיע מעל תוצאות החיפוש צריך שיהיה הקשר גבוהה בין המילים שהגולש חיפש למודעה אליה ייחשף ולבסוף לעמוד הנחיתה באתר העמותה. כלומר, כדי להופיע עם מודעה, צריך שהמודעה תהיה רלוונטית לגולשים ולשם כך הוצבו התנאים הבאים:

  • ציון איכות לביטוי המפתח של 2/5 ומעלה.
  • הוספת לפחות 2 קבוצות מודעות לכל קמפיין.
  • הוספת לפחות 2 תוספי מודעות בעלות הקשר לכל מודעה.
  • לא ניתן לעשות שימוש במילות חיפוש גנריות.

כלומר, דרוש איש מקצוע מנוסה בניהול קמפיינים ובדגש על קמפיינים של מענק גוגל לעמותות.

ברגע שמקבלים אור ירוק שהעמותה זכאית לקבלת מענק גוגל לעמותות, ניתן לפתוח חשבון פרסום בגוגל אדס (כלי הפרסום העסקי של גוגל) ולאחר מכן להקים בחשבון קמפיינים פרסומיים שונים בדיוק כפי שעושים עסקים בתשלום.

במסגרת הפעילות יש צורך להקים מספר רב של קמפיינים, לעתים אף עשרות רבות של קמפיינים וזאת בכדי להבטיח ניצול מרבי של המענק. כל קמפיין ממוצע מגיע לניצול של עשרות עד מאות דולרים בודדים בהתאם למידת העניין של הציבור בכך. ככל שמקימים יותר קמפיינים כך הסיכויים להצליח עולים.

מערכת הפרסום של גוגל עובדת במתכונת של מכרז וירטואלי מהיר בכל חיפוש וחיפוש של משתמשים בחיפוש שלה. כלומר, כאשר אתם מבצעים חיפוש בגוגל, היא בודקת איזה מפרסמים רוצים להציג מודעה, לאיזה מהם יש את המענה הטוב ביותר, מי מהם מציע את העלות הגבוהה ביותר עבור כל קליק.

במילים אחרות, ככל שיש יותר שחקנים מתחרים על ביטויי מפתח בגוגל, כך העלות לקליק עולה ובעצם גוגל נהנית בכל מקרה. מי שמשלם על עצם נוכחותה של העמותה בפרסומים מעל תוצאות החיפוש הם יתר המפרסמים, כלומר העסקים בקטגוריה.

גוגל בעצם נותנת לעמותות "תקציב" להתחרות במכרזים אלו ללא מגבלת גובה וכך בעצם העמותה זוכה להופיע גם בביטויים מאוד רלוונטיים עבורה בהצלחה.

גוגל היא מאין רובין הוד מודרנית, נותנת מענקים עם כספם של אחרים. את מנהלי העמותות זה לא אמור לעניין ויש ליהנות מכל הטבה שניתן לקבל!

בגדול, ניתן לפרסם כל דבר באמצעות מענק גוגל לעמותות. ניתן לגייס תרומות, לייצר תודעה על פעילות העמותה ואו כל דבר אחר שיכול להועיל להצלחת העמותה. אבל, כדי שזה יתאפשר צריך לייצר בסיס איתן שמבוסס על האתר ותוכן.

מאחר והופעת המודעות שלנו מעל תוצאות חיפוש מותנית בכך שיש לנו דף נחיתה (עמוד אליו מועברים הגולשים) איכותי ורלוונטי, מאחר ויש הגבלות שונות על שימוש בביטויים גנריים, עלינו להפעיל יצירתיות בניצול מענק גוגל לעמותות.

יצירתיות בניצול מענק גוגל לעמותות באה לידי ביטוי בין היתר בדרכים הבאים:

  • יצירת שיתופי פעולה עם גורמים מסחריים.
  • יצירת עמודי כניסה נוספים לאתר.
  • הזנת פעילות העמותה לאתר.
  • ועוד..

ככל שיוצרים יותר תוכן באתר האינטרנט של העמותה, כך ניתן להגיע לניצול גבוהה יותר של המענק שגוגל נתנה לנו וכמובן להפיק מכך יותר תועלת.

דוגמה לשימוש יצירתי 1:

המקרה: קידום תיאטרון חברתי.

הפתרון: יצירת מספר רב של עמודי תוכן הנוגעים לבילוי, פעילות זוגית, פעילויות לגיל השלישי ועוד ועוד נושאים שאינם קשורים בקשר ישיר לפעילות התיאטרון אך ניתן ליצור בהם תנועה רבה של גולשים שיועברו לאחר מכן לפעילות אותה אנו אכן מציעים ויכניס תזרים לפעילות העמותה.

דוגמה לשימוש יצירתי 2:

המקרה: עמותה המתחזקת קברי צדיקים

הפתרון: יצירת עמודים לכלל קברי הצדיקים בישראל ובעולם, מתן אפשרות להשארת פרטים לתפילה על ציון הקבר ומיד לאחר מכן המשתמש מועבר לעמוד תרומה וזאת לאחר שכבר קיבל ערך מהעמותה ופתוח יותר לביצוע תרומה קטנה ואו גדולה בהצלחה.

קמפיינים בגוגל אינם פשוטים לניהול, בטח לא לעובדי עמותות שהם אנשים מקסימים אך ברוב המקרים לא הכי טכנולוגיים בעולם. יתרה מזאת, יש צורך בהשקעה משמעותית של זמן מידי יום, שבוע וחודש בכדי לנהל קמפיין ובעמותות גם ככה חלוקת האחריות מורכבת בין מתנדבים לבין עובדים עמוסים לעייפה.

לכן, כשרוצים ליהנות ממענק גוגל לעמותות מומלץ לשכור חברה המתמחה בניהול מענק גוגל לעמותות ולא להסתמך על המתנדבים בעמותה בלבד.

תיאורטית, אין הבדלים משמעותיים בין ניהול קמפיינים לעסקים ובין ניהול קמפיינים לעמותות למעט מגבלות שונות. אבל, כאשר חברה איננה מתמחה בניהול מענקי גוגל לעמותות, הם לא תמיד יודעים להיערך נכון הן בהיקפי הקמפיינים והן בסבלנות הנדרשת עד שרואים תוצאות.

ראינו לא מעט מקרים בהם חברות שיווק המצליחות היטב בשוק העסקי נכשלות כישלון חרוץ בשוק של העמותות. מענק גוגל לעמותות דורש כל כך הרבה יצירתיות וסבלנות שבהיעדר ידע מקצועי וניסיון זה פחות עובד.

חברת ניהול אתרים, להלן אנחנו 🙂 כשמה כן היא, חברה המתמחה בהצמדת מנהל אתר לכל עמותה. מנהל אתר זה הנו הבסיס לכל הפעילות השיווקית של מענק גוגל לעמותות. הוא עומד בקשר עם מתנדבי ופעילי העמותה, הוא אחראי לאסוף חומרים על פעילויות העמותה ואו ליצור תכנים חדשים בכוחות עצמו. הוא כמובן צריך להקים עמודי נחיתה, להוסיף מידע ותוכן למנהל הקמפיינים כדי שיתאפשר להעלות עוד ועוד פרסומים חדשים.

כאשר יש מנהל אתר צמוד שפועל באותו המשרד עם מנהל קמפיינים צמוד, הרי שיש סינרגיה מלאה בין הצדדים וכל תוכן חדש זוכה מידית לפרסום תוכך וכך בעצם נוצרת לה מעגל קסם שבה הפרסום הולך ומתרחב כל הזמן וכמות הנחשפים לפעילויות העמותה (כמו גם תורמים) הולכת וגדלה כל הזמן.

במילים אחרות, חברת ניהול אתרים תייצר לכם במרבית המקרים את הניהול האפקטיבי ביותר של המענק של גוגל לעמותות.

עמותות רבות קיבלו זכאות למענק גוגל לעמותות בעבר. חלקם אף ניסו והפעילו את הקמפיינים אך הגיעו לניצול מזערי של מאות בודדות של דולרים מתוך התקציב הענק שגוגל העמידה לרשותם. מסיבות אלו, הם התייאשו ונוטות להסתפק בפעילות הקיימת.

הסיבה שעמותות אלו לא הצליחו לנצל ולמנף את מענק גוגל לעמותות נעוצה לרוב בסיבה שאף אחד לא לקח אחריות של 360 מעלות על הפעילות הנ"ל. אם מדובר במתנדב, הוא התייאש לאחר תקופה קצרה, אם מדובר בחברת השיווק, היא לא השכילה להבין שעמודי נחיתה רגילים פשוט לא עובדים במענק גוגל וכן הלאה..

הפתרון לרוב עובר דרך חברה שיודעת לתת את המענה המקיף לאורך המשפך כולו וכיום זה לרוב חברת ענק ואו חברות ניהול אתרים בלבד.

שווה לנסות מחדש ולראות בעצמכם את ההבדל!

נושאים נוספים / שאלות של עמותות

חלק ממענק גוגל לעמותות הנו שימוש בכלי סטודיו מתקדמים ביוטיוב. כלומר, יכולות לבצע פעולות שמשתמש רגיל אינו זכאי להם במסגרת חשבון היוטיוב שלו. אבל, בנוגע לשאלתכם, רוב הסיכויים שהתכוונתם לפרסום ביוטיוב, ועל כך התשובה שלילית.

תקציב מענק גוגל לעמותות הנו למנוע החיפוש בלבד ואינו כולל את רשת הוידאו של גוגל (יוטיוב) מאחר והפרסומים ביוטיוב כוללים העברת תמלוגים ליוצרים/אמנים ועל כך גוגל אינה רוצה לשלם מכיסה.

לא. גוגל מאפשרת פרסום באמצעות מענק גוגל לעמותות אך ורק במנוע החיפוש שלה. פרסום באתרי אינטרנט שונים אינו אפשרי במסגרת המענק. אבל, למרות האמור, לחלק מהעמותות יש חשבון גוגל אדס נוסף בתשלום ודרכו הם מבצעים פרסום חכם לקהל שכבר "נצבע" באמצעות מענק גוגל לעמותות.

במילים אחרות, ניתן להזין את האתר עם גולשים באמצעות פרסום במנוע החיפוש ללא עלות בפועל ואז לרדוף אחריהם בכל הרשת באמצעות חשבון פרסום אחר בתשלום יחסית זניח ולהשיג כך תוצאות אופטימליות.

כן. חייבים אתר אינטרנט וגוגל אף יבדקו שאכן קיים. יתרה מזאת, בלי אתר אינטרנט מתפקד שמעביר מסר ברור לפעילות שלכם לא תוכלו לנצל את מענק גוגל לעמותות ותקבלו שלילה על החלק החשוב ביותר של תקציב הפרסום. כל דומיין (כן, ניתן להוסיף עוד דומיין) דורשת בדיקה פרטנית ואישור על ידי נציג אנושי.

במסגרת שירותי ניהול מענק גוגל לעמותות, אצלנו בחברה מקימים אתר אינטרנט מותאם שעונה על הצרכים וזאת ללא עלות נוספת כך שזה לא בהכרח סוף העולם אם אין לכם אתר אינטרנט מתפקד נכון לרגע זה.

כן. ניתן לעשות שימוש במענק גוגל לעמותות גם למספר אתרי אינטרנט. לפעמים אף ישירות לאתרי אינטרנט מסחריים במידה ויש קשר קרוב בין העסק והעמותה וכך לייצר לעמותה הכנסה. אבל, כל אתר נוסף (דומיין) דורש בדיקה ואישור של גורם אנושי מצד גוגל אדס בטרם ניתן להניע אליו תנועה באמצעות המענק.

בעבר היה תכנית בשם Google Grants Pro שאפשרה לעמותות שניצלו את מלוא 10,000$ שלהם לפי הכללים לקבל סכומים נוספים עד לתקרה של 40,000$ מידי חודש! אבל, תכנית זו בוטלה וכעת אינה מקבלת מצטרפים חדשים נכון למועד כתיבת שורות אלו.

יש מידי פעם דיבורים על החזרת התכנית לפעילות אך גוגל מציינים שאין צפי כזה בפועל.

לסיכום,

כפי שניתן לראות, מענק גוגל לעמותות בהחלט יכול לסייע לעמותה שלכם להשיג יעדים חשובים אך כדי לנצלה כנדרש יש צורך בידע מקצועי. איש מקצוע מנוסה שכבר מנהל קמפיינים של מענק גוגל לעמותות ידע להשיג עבורכם את המקסימום מהתקציב שהתקבל.

כמו כן, דרוש מידה מסוימת של סבלנות עד שמנהל קמפיינים מנוסה ככל שיהיה יוכל להפיק לכם את התוצאות הרצויות. איסוף דאטה ושיפור הקמפיינים תחת המגבלות השונות פשוט דורש זמן ויש להיערך לכך.

בהצלחה! 🙂