fbpx

אנחנו יודעים שהעולם אינו שחור ולבן, לא כולם מוכרים מוצרים מקוריים, לא כולם מוכרים מוצרים עם אישורי יבואן רשמי. במקרים אלו בהם אתם מציעים למכירה מוצרים שאינם "מורשים" עליכם לקחת בחשבון מספר דברים ועליהם נרחיב במאמר זה.

מכירת מוצרים מזויפים באינטרנט

כחברה העוסקת בניהול אתרים אנחנו עובדים עם כלל סוגי העסקים. חלקם יבואנים רשמיים, חלקם יצרנים, חלקם משווקים וחלק מהלקוחות שלנו גם מוכרים מוצרים שיש עליהם סימני שאלה שונים. כל עוד הלקוח קצה יודע שהוא רוכש מוצר מייבוא מקביל ואו מזויף, הרי שלנו אין בכך בעיה.

יש לך שאלה? התייעצ/י איתנו, נשמח לעזור!

    למרות האמור, אנו נתקלנו בלא מעט מקרים בהם עלו מורכבויות עליהם נפרט כעת:

    1. פניה להסרת מוצרים לפי חוק DMCA.
    2. פניה מיבואנים מקומיים להעלאת מחירים.
    3. פניה מהמכס להשמדה/דיווח על מוצרים מזויפים.

    כלל המקרים מפחידים למדי. נעבור עליהם בקצרה:

    בקשת הסרת מוצרים על בסיס DMCA

    מדובר בחוק אמריקאי שחל בארצות הברית ומוגדר כך: Digital Millennium Copyright Act – במילים אחרות, חוק להגנה על זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי. במסגרת החוק, בעל זכויות יכול לפנות לספק שירותים ולבקש מניעה של הפצה לא חוקית של מידע/תוכן/קידום מכירות מכל סוג שהוא.

    מה קורה כאשר יש פניה מסוג זה?

    • במידה והאתר קוד פתוח ומאוחסן בישראל – אין להם דרך לפגוע בכם, כן מומלץ לבדוק מה ניתן לעשות בנושא.
    • במידה והאתר קוד סגור ומאוחסן בחו"ל – לדוגמה, שופיפיי. הרי שהם יורידו את האתר או המוצרים מהאוויר לאלתר.

    במילים אחרות, אם אתם יודעים שתמכרו מוצרים "בעייתיים", היו חכמים ותכננו נכון את הפלטפורמה בה תפעלו. גם אם תמכרו מוצרים מזויפים בעברית, בישראל. הרי שתאגידים אמריקאים לא יאפשרו זאת. ואילו חברות ישראליות בישראל מוגנות מהחוק ובעצם אינם צפויות לפעול נגדכם במרבית המקרים.

    אם אתם כבר פועלים על מערכת ניהול תוכן כדוגמת שופיפיי, מומלץ לא לחכות לחסימת האתר ולדאוג להעברת האתר לסביבה בטוחה יותר כדי שתוכלו להמשיך לצמוח ולהרוויח בתנאים שנוחים לכם.

    פניה מיבואנים מקומיים להעלאת מחירים

    אף יבואן רשמי לא רוצה שהמוצרים/המותגים שלו ימכרו מתחת למחיר השוק. בטח כאשר אתם נמצאים בזירות השוואת מחירים. לכן, במידה ואתם צפויים למכור מוצרים שאינם מיובאים בצורה מוסדרת, עליכם לפעול בצורה ברורה ולהצהיר על כך שאתר שלכם כך שהלקוחות ידעו שמדובר בייבוא מקביל ואו אף במוצר מזויף. כמובן שאיננו ממליצים על כל פעילות שאיננה 100% חוקית ולגיטימית.

    פניה מהמכס להשמדת מוצרים

    זה קורה. לא פעם לקוח מתקשר כולו מבוהל, התקשרו מהמכס והמשלוח האחרון נחשד כמזויף ואו מפר זכויות יוצרים. המכס מעמיד לרשותכם במקרים אלו 2 אפשרויות:

    1. השמדה מידית של כל הסחורה.
    2. פניה לבעל הזכויות שהוא יקבל החלטה מה לעשות.

    לשם ההדגמה, ייבאתם לארץ בגדים ועליהם תווית ואו אייקון מסוים כדוגמת סמיילי ואו דמות מצוירת אחרת, הדמות/האייקון הנה קניין רוחני של חברה כלשהי ואו נציגות בישראל. במקרים אלו הם יכולים לקבל הודעה על כך ולהחליט לתבוע אתכם על נזק תוך השמדת כלל הסחורה שזה עתה ייבאתם.

    אז מה עושים?

    במקרים אלו, תלוי בהיקף הסחורה, תלוי בסוג ההפרה המדווחת, תלוי באופי הנציגות של בעלי הקניין הרוחני, אבל בהרבה מקרים עדיף להצהיר על הסחורה כמקורית ולקחת סיכון שבעל הזכויות יחליט להתעסק בכם ואו שהמכס יאמין לכם (בכמויות קטנות לרוב) וישחרר את הסחורה ללא כל דיווח ואו השמדה.

    מאחר וזה נושא רגיש, הרגישו בנוח לפנות אלינו ולהתייעץ על סמך ניסיון עבר – אך כמובן לא כגורם משפטי!.

    *אין לראות במאמר זה המלצה/הדרכה או ייעוץ לפעולות אלו או אחרות!

    התייעץ איתנו חינם!
    1
    צריך עזרה?
    שלום,
    איך אפשר לעזור לך היום?
    לחצ/י להתייעצות חינם! דילוג לתוכן