fbpx

אם נסתכל באופן רוחבי על השוק, נגלה שרוב מוחלט של בעלי העסקים מקימים את החנות האינטרנטית שלהם בלי כל תכנית עבודה, בלי כל יעדים מוגדרים ובעצם הם הולכים על "עיוור" אל הלא נודע. במאמר זה נסביר למה רצוי כן להכין תכנית עסקית לאתר האינטרנט וכמובן איך עושים זאת בפועל.

תכנית עסקית לאתר אינטרנט

חנות אינטרנטית דומה מאוד לסניף נוסף של אותו עסק. נכון, יש לכם כבר קשרים, ספקים, מוצרים, מחסן ואף מלאי, אך בפועל יש הוצאות אחרות בתפעול השוטף של החנות האינטרנטית בדומה לסניף פיזי נוסף, במקום שכירות ארנונה וחשמל, תשקיעו בתקציבי שיווק. במקום קופאי וצוות החנות, תשקיעו במנהל אתרים. כלומר, כפי שאתם מתכננים את הסניף הנוסף שלכם, כך עליכם לראות ולתכנן קדימה את החנות האינטרנטית שלכם.

יש לך שאלה? התייעצ/י איתנו, נשמח לעזור!

    מה קורה כאשר לא מכינים תכנית עסקית לחנות פיזית? לפעמים מצליחים ולפעמים מגלים שאין די הולכי רגל/הכנסה במיקום החדש ואו שהביקוש למוצרים שלנו אינו גדול כפי שציפינו והסניף השני הופך לעול על העסק הכלכלי שהוכיח את עצמו. כך בדיוק קורה גם בחנות אינטרנטית, אם לא מתכננים, אם רצים קדימה ללא הכנה, התוצאות יכולות להיות הפסדים כלכליים וויתור על אפיק צמיחה בעל פוטנציאל גבוהה.

    איך מכינים תכנית עסקית לחנות אינטרנטית?

    תכנית עסקית לחנות אינטרנטית דומה מאוד לתכנית עסקית רגילה, כל המאפיינים הסטנדרטים שכולם מכירים אך יש יתרון מובהק אחד, ניתן להתבסס על נתוני אמת מהשטח עוד קודם ליציאה לדרך. ניתן בהחלט לכמת במספרים את התנועה הצפויה, את העלויות שיווק הצפויות ועוד שלל פרמטרים נוספים שפותחים עבורנו יכולת להכין גם תכניות פיננסיות מבוססות ולא על בסיס ניחושים/הערכות סקר בלבד.

    אז מה יש לנו:

    1. תקציר מהיר
    2. מיקוד האתר
    3. נכסי העסק
    4. סקירת השוק
    5. סקירת המוצרים
    6. סקירת שיווק
    7. תחזיות פיננסיות
    8. יעדים 

    להלן פירוט של המידע שיש להגדיר בכל חלק מהתכנית העסקית לחנות.

    1. תקציר מהיר לפעילות החנות האינטרנטית

    מי אנחנו? מה אנחנו מציעים? למה בכלל אנחנו מקימים את החנות האינטרנטית? רגע לפני שיוצאים לדרך, צריך להגדיר בכמה מילים בעיקר עבור עצמנו מה אנחנו רוצים להשיג מפעילות מקוונת. ישנם מקרים בהם זה סתם גחמה ואין לנו באמת את הקשב/רצון/יכולת לגדול ואז כבר בשלב זה עדיף לוותר על החנות האינטרנטית ואו לחשוב יצירתית איך נקים אותו ונשיג את כלל היעדים גם בלי התעסקות עצמית בכך. זה הזמן להבין אם זה נכון לנו או לא.

    2. מיקוד החנות האינטרנטית

    לכל חנות יש ערך מוסף. בחנות הפיזית, הערך מוסף ברור למדי. בעל העסק על הידע שצבר, יחסי האנוש וההדרכה שהוא מעניק לצד הקרבה הפיזית של החנות לצרכנים. אבל, באון ליין אי אפשר ליהנות מכל היתרונות הללו. יש להגדיר מיקוד ברור לחנות, יש להבין איזה ערך מוסף חלופי יש לנו להציע ללקוחות שלנו עוד בטרם מפתחים את החנות האינטרנטית בפועל..

    3. נכסי העסק שישמשו את החנות האינטרנטית

    החנות האינטרנטית איננה גוף עצמאי לרוב. במרבית המקרים החנות האינטרנטית נשענת על תשתית קיימת בחנות הפיזית. לכן, יש משמעות לנכסים של העסק. נכסים אלו הם הלוגו/המותג לצד המוניטין שהעסק צבר שנים רבות ואפילו מאגר הלקוחות (כשניתן להוציא מהקופה) שאליו ניתן לפנות עם הצעות שונות. כל נכס עסקי שיכול לשמש כמנוף לטובת החנות האינטרנטית צפויה להקטין סיכונים ולאפשר לכם חופש פעולה רחב יותר בהמשך.

    4. סקירת השוק שאליו החנות האינטרנטית פונה

    הזירה המקוונת מלאה מתחרים. אין לכם קרבה פיזית ללקוח ואין לכם במרבית המקרים ערך מוסף מובהק מעבר למתחרים. לכן חשוב מאוד לסקור היטב את השוק. להבין מה השוק רוצה ולנסות לכוון את החנות אל הצרכים האמיתיים של הלקוחות כבר מהרגע הראשון. לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצרי חשמל, סביר להניח שאת המוצרים היקרים אין טעם לשווק באתר והמיקוד יהיה במוצרים הקטנים והבינוניים שאנשים מרגישים יותר בנוח ברכישה מקוונת וללא מגע פיזי במוצר.

    5. סקירת המוצרים שנציע בחנות האינטרנטית

    אנחנו כמעט בטוחים שיש לכם קשרים לא רעים עם יבואנים/יצרנים וספקים שונים. אנחנו גם יודעים שיש מוצרים שיש לכם בחנות אבל אף אחד לא יקנה אותם און ליין ולהיפך, יש מוצרים שבחנות אין עבורם ביקוש אבל באון ליין הם יחטפו. זה הזמן להגדיר קטגוריות ורשימות מוצרים שבהם נתמקד באתר. כך לדוגמה: לפעמים עדיף להתמקד במוצרים בהם הרווחיות גבוהה ואשר יאפשרו לנו להשקיע בתקציבי שיווק על פני מוצרים בהם הרווחיות נמוכה מידי בכדי להצדיק שיווק עבורם..

    6. סקירת שיווק ומתחרים בזירה המקוונת

    כפי שפירטנו מעט למעלה. יש הרבה מתחרים און ליין. אתם צריכים לאפיין אותם, לקטלג אותם, להבין מי הם ולהסתכל באמת כפי שהיא ולהבין האם יש לכם דרך להתחרות בהם וכמובן לנצח אותם על ידי תכנון נכון מראש של החנות. לפעמים עדיף למקד את החנות בנישה מסוימת ולהילחם בכל הכוח מאשר להתחרות בכל השוק בו זמנית. אבל, את ההחלטה הזאת מקבלים על סמך נתונים שיוצגו בתכנית העסקית לחנות.

    7. תחזיות פיננסיות להיקף מכירות ורווחים מהחנות

    חנות אינטרנטית הנה עסק לכל דבר ועניין. כל הפעילות נועדה לייצר הכנסות ורווחים בשורה התחתונה. לכן, מראש אנחנו נרצה להכין תכנית פיננסית מסודרת הן להוצאות התפעוליות, הן להוצאות השיווקיות והן לכל המערכת מסביב. המטרה שלנו בשלב זה להיעזר באיש מקצוע (אנחנו נשמח לעזור!) כדי לפרוט את השוק שלכם למספרים ולבצע מכפלות מסוימות שיציגו לנו כמה יעלה לנו כל קליק של לקוח פוטנציאלי, כמה קליקים כאלו אנו צפויים לקבל ומה צפוי להיות היחס בין הכניסות לרכישות בטווחי זמן שונים כדי להעריך לאן פנינו שנה ושלוש שנים קדימה.

    8. הגדרת יעדים ומדדים להצלחה וכישלון החנות

    כמו כל עסק, יש פה עניין של הסתברויות. לא כל חנות אינטרנטית מצליחה ובטח שלא בשנה הראשונה. לכן, אנחנו חייבים להגדיר מראש תנאים להצלחה וכישלון כמו גם מדדים ברורים למגמות שניתן לבחון אחת לתקופה ולאמוד האם אנחנו עומדים בציפיות, האם אנחנו אכן צפויים להשיג את היעדים שלנו או שאנחנו דורכים במקום או חלילה אפילו מדרדרים לאחור.

    הגדרה זו קריטית מאחר והיא תאפשר לנו להסתכל אחורה בנקודות זמן שונות ולקבל החלטות קשות לטוב או לרע. אבל כמובן, זה עסקים 🙂

    לסיכום,

    שוקלים לבנות חנות אינטרנטית? מעוניינים להקטין סיכונים ולהגדיל הזדמנויות, תוכנית עסקית לחנות אינטרנטית בהחלט יכולה לעזור בכך. פנו אלינו אם אתם צריכים עזרה בשלבים אלו ואו במידה ואתם רוצים שנבצע עבורכם וולידציה לנתונים. בהצלחה!

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    התייעץ איתנו חינם!
    1
    צריך עזרה?
    שלום,
    איך אפשר לעזור לך היום?
    לחצ/י להתייעצות חינם! דילוג לתוכן